مترجم سایت

مترجم سایت

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ص و القرآن ذی الذّکر

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

ساختار قرآن و کتاب مقدس

 

        1- تعداد کتاب

       عهد قدیم شامل سه قسمت ؛ تورات ( اسفار پنجگانه ) , کتوبیم(نوشته ها) و نبوئیم (پیامبران ) می باشد که مجموعا شامل 39 نوشته می باشد که هر یک در زمان و با هدف خاصی به نگارش در آمده اند. عهد جدید نیز شامل سه قسمت ؛ اناجیل چهار گانه و رساله های رسولان و مکاشفه یوحنا می باشد که توسط اشخاص مختلف و با هدف خاصی نگارش یافته اند ولی قرآن یک مجموعه واحد و بدستور پیامبر اسلام و از وحی الهی به نگارش در آمده است.

        2- اجزاء کوچکتر

        عهد قدیم و عهد جدید در سال 1226 میلادی توسط شخصی به نام استیفان لانگتون به صورت کنونی باب بندی و در سال 1551 میلادی توسط رابرت استین به صورت ایه ای شماره گذاری شد . و علت آن نیز سهولت در دسترسی و آدرس دهی متن بوده است . ولی دسته بندی قرآن تفاوت دارد , بجای باب , سوره قرار دارد و هر سوره بین 3 آیه تا 286 آیه متغیر است. سوره میزان تحدی قرآن است. خود قرآن نیز به سوره و آیه اشاره دارد .  

        3 - مدت جمع

        عهد قدیم در مدتی حدود هزار سال جمع شده یعنی از زمان رسول خدا (موسی(ع)) شروع و هزار سال بعد , نوشته , جمع آوری وبه صورت امروزی در آمد . عهد جدید نیز مدتی بعد از عیسی مسیح ( از سال 45 م به بعد) شروع و تا یک قرن بعد ( حدود 140م) به پایان می رسد و بعداَ به عنوان متن مقدس از سوی شورای کلیسا اعلان می شود.

ولی قرآن در زمان نزول وتحت هدایت پیامبر اسلام جمع گردید که مدت آن 20 سال و بعضاَ 23 سال ذکر گردیده است.

        4- زمان جمع

        عهد قدیم از زمان حضرت موسی (ع) شروع وتا حدود هزار سال ادامه می یابد . و زمان جمع عهد جدید نیز حدودا از 15 میلادی شروع و تا یک قرن ادامه می یابد.ولی قرآن در زمان رسول اسلام جمع آوری و منظم گردید.

        5-  ناقل

        ناقل عهد قدیم رسولان بنی اسرائیل و نیز کاتبان می باشند و ناقلان عهد جدید , رسولان و بعضا شاگردان رسولان عیسی مسیح می باشند . ولی ناقل قرآن رسول اسلام می باشد.

       6 - زبان متن

       زبان عهد قدیم عبری و زبان عهد جدید , برخی عبری و برخی آرامی و برخی یونانی می باشد و زبان قرآن عربی می باشد.

 7- مولف یا مولفین متن

        یهودیان , عهد قدیم را نوشته افرادی می دانند که عنایت و اراده خدا بر آنان بوده یعنی معتقدند که عهد قدیم یک مولف خدائی و یک مولف بشری دارد . مسیحیان , عهد جدید را نوشت? انسانهای عادی ولی با عنایت خداوند می دانند. مسلمانان , قرآن رااز خداوند و با الفاظ الهی می دانند بخلاف یهودیان و مسیحیان که الفاظ را از انسان ولی با اراده خداوند میدانند.

 8-رسالت کتاب

       یهودیان , رسالت عهد قدیم را الهی و آن را از جانب خداوند و برای هدایت قوم بنی اسرائیل می دانند و عهد قدیم را تاریخ عنایت و توجه خداوند به قوم بنی اسرائیل و تاریخ ملی یهود می انگارند . ولی عهد جدید , رسالت خود را الهی و برای تمام مردم می داند. قرآن نیز رسالتی الهی و فراگیر برای خود قائل است.

 9-پیام اساسی

        عهد قدیم , تاریخ قوم بنی اسرائیل و هویت ملی آنان است و پیام اساسی آن , بیان چگونگی خروج بنی اسرائیل از مصر و ورود آنان به سرزمین مقدس و رویدادهای سپری شده می باشد .عهد جدید پیامش را در مژده فرا رسیدن ملکوت خداوند و بشارت عیسی مسیح و نجات مردم از گناه نخستین ایشان و فدیه قرار گرفتن مسیح , ارائه داده است و قرآن پیامهای زیادی ارائه داده است و قرآن پیامهای زیادی ارائه نموده که مهمترین آنها , توحید, نبوت ومعاد می باشد.

 10-مخاطبین کتاب

        مخاطبین عهد قدیم فقط بنی اسرائیل می باشند.مخاطبین عهد جدید در ابتدا بنی اسرائیل بودند ولی بعد از مدتی به غیر بنی اسرائیل نیز تعمیم یافت.ولی قرآن , مخاطبین خود را تمام مردم و مومنین می داند.

 11-نگرش پیروان به کتاب مقدس

       یهودیان به عهد قدیم به عنوان متن مقدس دینی نگاه میکنندوآن را منبع وحی الهی بشمار می آورند که توسط کاتبان بشری ولی با الهام از خداوند به نگارش در آمده است و از طرفی تاریخ ملی یهود رانیز تشکیل می دهد, تاریخی که هویت یهود از آن می باشد . مسیحیان به عهد جدید به عنوان متن مقدس که بشارت و زندگانی عیسی مسیح توسط کاتبان به نگارش درآمد . ولی مسلمانان به قرآن به عنوان متن مقدس و نیز معجزه جاوید پیامبر اسلام می نگرند و اعتقاددارندکه قرآن معجزه ای از جنس کلام است که هیچکس مانند آن را نمی توانند بیاورند.

12-سبک بیان

       سبک بیان عهد قدیم به صورت گزارشی تاریخی است یعنی واقعه ای را با ذکر جوانب آن و به صورت تاریخی نقل می نماید یعنی سبک نگارش , به صورت تاریخ نگاری بوده و احتمالا نویسندگان آن , تاریخ نگار نیز بوده اند وبه همین جهت یک متن تاریخی محسوب می شود . عهد جدید حکایت زندگانی عیسی مسیح از زبان و قلم شاگردان و پیروان ایشان می باشد و همانگونه که از اسامی اناجیل مشهود است(انجیل به روایت متی , انجیل به روایت مرقس و....) سبک بیان , روایتی و حکایتی می باشد یعنی متن به سبک زوایت به زندگانی عیسی مسیح می پردازد . قرآن ( در حالیکه به نقل وقایع تاریخی و مسائل اخلاقی و مباحث عقیدتی پرداخته ولی) با سبک ادبی به بیان می پردازد.(1)

 

 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

  


نوشته شده در چهارشنبه 87/11/9ساعت 9:35 عصر توسط ضیاءالدین نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت


کد ماوس